Logistics Community Brabant:
'Multimodaal transport is win-win-win'

22-02-2022

Logistics Community Brabant (LCB) werkt met Ondernemers, Onderwijs, Overheid en Onderzoek aan logistieke innovaties in Noord-Brabant voor nu en de toekomst. Frans van den Boomen is manager van het thema Multimodaal. Dit thema combineert verschillende vervoerswijzen in transport met als doel maatschappelijke en economische waarde toevoegen. Met Regio Deal-subsidie is een robuust netwerk van logistieke bedrijven en een kennisnetwerk opgebouwd.

 

Frans van den Boomen: “Consumenten willen dat hun producten snel worden geleverd. Transport met vrachtwagens is daarvoor het meest gebruikte goederenvervoer. Vrachtwagens zijn flexibel en makkelijk te vullen, maar ook onvoorspelbaar door files op de weg. Daarnaast stoten vrachtwagens veel CO2 uit. Dat is slecht voor het milieu.”

“Maatschappelijke en economische waarde toevoegen? Dan moet je opschalen en andere vervoersmiddelen dan vrachtwagens benutten”

Multimodaal is kansrijk

“Multimodaal is een goed alternatief voor wegtransport en is vooral kansrijk op de internationale transportroutes (import en export). Denk aan de binnenvaart tussen het Brabantse achterland en de Noordzeehavens en de Kustvaart (shortsea) en spoor tussen Brabant en Europese bestemmingen.”

Van den Boomen gaat verder: “Multimodaal is buitengewoon betrouwbaar, door vaste routes en vertrek- en aankomsttijden. Maar een schip of een trein is niet zomaar gevuld. Een trein staat gelijk aan 38 tot 40 vrachtwagens en een binnenvaartschip aan 40 tot 150 vrachtwagens. Voor mkb-bedrijven lijkt het vullen van een trein of een schip onhaalbaar. Als Brabantse mkb-bedrijven de krachten bundelen en hun ladingen bij elkaar optellen, dan kan een trein rijden of een binnenvaartschip varen. Dat is goed voor de bedrijven én voor het milieu. Dit is in een notendop waar LCB Multimodaal aan werkt en voor staat.”

“Binnen LCB Multimodaal verleiden wij mkb-bedrijven om samen te werken”

Een robuust netwerk

“Brabant heeft een fantastische infrastructuur”, vertelt Van den Boom hij. “Een robuust transportnetwerk met 25 corridors. Ook ons logistieke kennisnetwerk groeit. Ale partijen die zich bij ons aansluiten brengen kennis en ervaring in. Door samen te werken kunnen we innoveren, werkprocessen verbeteren en verder digitaliseren. Daar krijgen we hulp bij van het onderwijs. Studenten van Breda University of Applied Sciences en Tilburg University duiken in onze bedrijfseconomische-, duurzame- en digitaliseringsvraagstukken.”

“Bedrijfseconomische belangen gaan hand in hand met maatschappelijke belangen”

Duurzaam en leefbaar

“Maar wat écht belangrijk is: wij werken samen aan duurzaamheid en een beter milieu! Een trein levert een CO2-besparing op van 80 tot 90 procent en is dus veel schoner dan wegtransport. Dat geldt ook voor een schip. Ik ben trots op de bedrijven die aansluiten bij ons programma en verder kijken dan hun eigen belang. Ze kijken naar het belang van de ander en het algemene belang. Alle partijen hebben elkaar nodig en lossen problemen samen pragmatisch op. Dat zit volgens mij in de Brabantse cultuur”, aldus Van den Boom. “Dankzij de impuls van Regio Deal Midden- en West-Brabant werken we aan innovaties. We faciliteren de bedrijven en bieden een platform om aan die innovatie te werken. Deze deal is goed voor de bedrijven, voor de leefomgeving en voor de hele regio.”