Human Capital:
Een succesvolle toekomst voor jong talent? Experimenteren in de praktijk!

01-07-2021

Het West-Brabantse bedrijfsleven staat te springen om goed opgeleide technische arbeidskrachten. Het onderwijs anticipeert daarop met een up-to-date en passend onderwijsaanbod. Bedrijven en onderwijsinstellingen werken slim samen binnen het Regio Deal-project Human Capital. Ze stomen jong talent klaar voor een succesvolle toekomst op de West-Brabantse arbeidsmarkt.

Bas Postma, beleidsadviseur Onderwijs en Innovatie Robotica (vmbo, mbo en hbo) bij Curio. In deze rol geeft hij een boost aan vier activiteiten:

  1. Opzetten van praktijkruimten voor vmbo, mbo en hbo
  2. Opzetten van een excellentieprogramma techniek met het regionale bedrijfsleven
  3. Realiseren van techniek cross-overs
  4. Instroom mbo-techniek

Zaaien en oogsten met robots

Bas: “Een mooi resultaat van het Regio Deal-project is dat de samenwerking tussen Curio, Avans Hogeschool en Breda University of Applied Sciences een boost heeft gekregen. Met elkaar richtten we in korte tijd de realistische leeromgeving de Robotboerderij in op het terrein van Curio in Breda.”

“In deze hybride praktijkruimte experimenteren mbo-studenten van Curio en hbo-studenten van Avans Hogeschool met twee farmbots voor stadslandbouw. Voor deze opleiding heb je studenten van engineering en plantenteelt nodig. De studenten vonden het heel fijn om op locatie met elkaar aan de slag te gaan. Ze gebruikten elkaars expertise en talent en vulden elkaar zo perfect aan. Dit is een mooie cross-over van landbouw en robotisering. De kruiden die we met de farmbots kweekten, werden gebruikt door andere opleidingen, waaronder onze bakkersopleiding.”

“De samenwerking smaakt naar meer! Er komt snel een tweede ruimte waar we gaan experimenteren met zelfstandig werkende plukrobots. De Regio Deal was de smeerolie voor dit project en voor de samenwerking tussen de onderwijsinstellingen. Het is nu makkelijker om docenten, leerlingen en het bedrijfsleven in dit soort hybride praktijksituaties te laten experimenteren.”

Technisch talent voor de regio behouden

“In het Human Capital-project zetten we in op speciale programma’s in dit soort hybride praktijksituaties. Je dompelt de studenten onder in een nieuwe setting met steeds een andere context. De docent heeft de oplossing niet en zoekt mee naar uitkomsten en oplossingen. Studenten krijgen hierdoor de juiste uitdaging in de regio. We willen ons talent voor de regio behouden, want anders trekken te veel technisch opgeleide leerlingen de regio uit. Intensievere samenwerking met het regionale bedrijfsleven tijdens de opleiding bindt leerlingen aan de regio.”

“Kennis die je op school leert, veroudert snel. Curio vindt het belangrijk dat de studenten zich ontwikkelen tot nieuwsgierige, wendbare en zelfbewuste professionals. We moedigen onze studenten aan om kritisch na te denken en mee te bewegen met veranderingen. Zo bereiden we ze voor op een constant veranderende sector waar ze na hun opleiding gaan werken. Dat is onze maatschappelijk verantwoordelijkheid.”

Extra aandacht voor techniekonderwijs

“Ook promoten we techniekonderwijs bij jongeren vanaf de basisschool. Dit doen we onder andere door deel te nemen aan de Lego League. Dit jaar verdubbelt het aantal deelnemende basis-, vmbo- en mbo-scholen. Ik ben ervan overtuigd dat door onze inspanningen en investeringen het techniekonderwijs steeds populairder wordt voor alle leerniveaus.”